Hoeveel beweeg jij op een dag? En dan echt een beetje intensief. Dat je smartwatch je enthousiast aanmoedigt als je ’s avonds van de bank opstaat om naar de kast te lopen en wat chocolade te pakken, wil niet zeggen dat je echt goed bezig bent qua beweging. Om dagelijks aan een gezonde portie beweging te komen is er echt wat meer nodig dan alleen zo nu en dan opstaan om iets te pakken. Het goede nieuws is wel dat je er ook weer niet per se fanatiek voor hoeft te gaan sporten.

Hoeveel moet je bewegen?

We brengen ons leven steeds meer zittend door, en de verwachting is dat het aantal minuten dat we op een stoel zitten de komende jaren alleen maar toe zal nemen. Ons werk gebeurt steeds meer zittend, maar ook in en om het huis zitten we steeds vaker. We pakken steeds vaker de auto, en ook eenmaal thuis zitten we meer dan vroeger. We kunnen zelfs door handige apparaatjes gewoon blijven zitten als we onze lampen aan willen doen of de verwarming aan willen zetten.

Al dat zitten heeft ertoe geleid dat we steeds zwaarder worden, en een minder goede conditie krijgen. Om dit te voorkomen, zou je iedere week ongeveer 150 minuten moeten bewegen. Dat hoeft niet per se in de sportschool te gebeuren, het zweet hoeft er niet bij in stralen van je rug te lopen, maar enige inspanning is wel noodzakelijk. Probeer bijvoorbeeld iedere dag twintig minuten tot een half uur stevig door te wandelen. Dat hoef je vaak niet eens echt in te plannen. Voortaan de kinderen wandelend naar school brengen of in je lunchpauze een wandeling maken is vaak al genoeg om hieraan te komen.

Extra beweging kan verstandig zijn

Merk je dat je wat zwaarder bent dan je eigenlijk zou willen zijn? Dan kan het goed zijn om niet alleen op je eetpatroon te letten, maar ook om extra te gaan bewegen. Zo breng je de boel wat sneller weer in balans, en zal je makkelijker afvallen. Gezonder eten en meer bewegen: op die manier kun je afvallen zonder dieet. Het voordeel daarvan is dat je jezelf direct gezondere gewoontes aanleert, die voorkomen dat je ook snel weer aan zal komen.

Afvallen met wandelen klinkt velen misschien als muziek in de oren, maar het werkt echt. Zeker in combinatie met wat gezondere keuzes op het gebied van eten en drinken, zal je zien dat je met dagelijks 20-30 minuten wandelen echt gewicht kan verliezen. Geen kilo’s per week, maar langzaam maar zeker zal je gewicht echt een gezonde balans vinden, waar je heel je leven plezier van kunt hebben.