Er zijn maar weinig merken in Nederland die een diepere betekenis in kleding gebruiken. Vaak zie je dat merken trends afkijken van de fashion weeks, hierdoor zie je bepaalde trends ontstaan. Dit wordt ook wel fast fashion genoemd, het is eigenlijk kleding en mode die voor een korte duur populair zijn en niet lang mee gaan. Eigenlijk moet daarin verandering komen, want we vervuilen de wereld met ons koopgedrag. Vaak worden er hele vuilniszakken met kleding weggegooid, omdat we er snel op uitgekeken zijn. Nu zijn er dan wel apps waarbij je kleding kan verkopen, dit zorgt ervoor dat we geneigd zijn om kleding tweedehands te kopen. Maar eigenlijk zou het beter zijn als we zouden stoppen met fast fashion kleding kopen. Hieronder kun je lezen wat fast fashion precies inhoudt en welk merk niet gevoelig is voor trends. 

Wat is fast fashion?

Fast fashion is eigenlijk het engelse woord voor snelle mode. Het gaat om kledingstukken met een extreem korte omlooptijd. Vroeger was het voor kledingmerken normaal om twee collecties per jaar te lanceren, die dan in de winkels kwamen te hangen. Maar tegenwoordig zie je dat veel kledingmerken het anders aanpakken en dat er veel meer kleding wordt geproduceerd. Ze laten zich inspireren door kleding van modeshows van grote merken en kijken naar de outfits van influencers. Daarnaast zijn er ook steeds meer goedkopere kledingmerken ontstaan. Een bijvoorbeeld hiervan is H&M en Zara, deze kledingmerken produceren voor weinig kosten veel kleding. Doordat ze voor zo weinig geld kleding produceren, betekent het ook gelijk automatisch dat kwaliteit van de kleding ook een stuk minder is. Kwaliteit van kleding is belangrijk, hierdoor kan je minder lang met de kleding doen en ben je geneigd om het ook sneller weg te gooien. Het is daarom verstandig om voor kleding te gaan wat minder trendgevoelig is en van goede kwaliteit is. Je zult merken dat je er flink op gaat besparen en dat je uiteindelijk blijer bent met de kledingkeuze die je maakt.

Iconische fashion

Hierboven heb je kunnen lezen wat fast fashion is en het nadeel ervan. Maar in Nederland hebben we gelukkig genoeg andere merken die minder trendgevoelig zijn. Een voorbeeld hiervan is In Gold We Trust, dit is een Amsterdams merk wat in 2012 is opgericht door twee broers. De tekst In Gold We Trust is een knipoog naar de Nederlanders in de Gouden Eeuw. De Nederlanders reisde naar alle uithoeken van de wereld, op zoek naar dure specerijen. Door de handel in specerijen werd er geld verdiend. Dit merk heeft voornamelijk gekeken naar de geschiedenis van Nederland, en zich niet laten beïnvloeden door huidige trends. Hierdoor hebben ze zich weten te onderscheiden van andere merken in Nederland.