• Volgens nieuw onderzoek in het tijdschrift Nature Communications traint regelmatig hardlopen je centrale zenuwstelsel.
  • Dit is belangrijk omdat het zenuwstelsel na verloop van tijd kan leren om je spieren te activeren een manier die energetisch efficiënte vormen van hardlopen voortbrengt.

Regelmatige lichaamsbeweging, zoals hardlopen, heeft veel voordelen voor uw cardiovasculaire systeem, evenals voor spiermassa en botdichtheid. Maar dat is niet alles, blijkt uit een recent onderzoek: u kunt ook uw zenuwstelsel versterken.

Gepubliceerd in het tijdschrift Nature Communications, keek het onderzoek naar 63 gezonde deelnemers, variërend van jonge kinderen tot fysiek inactieve oudere volwassenen. Elke vrijwilliger nam deel aan een reeks hardloopoefeningen die geschikt waren voor hun activiteitenniveau, hetzij binnenshuis op een loopband of buitenshuis. Onderzoekers registreerden elektrische activiteit van talloze spieren en de hoeveelheid kracht die het lichaam op de grond uitoefende. Vervolgens gebruikten ze een algoritme voor machine learning om de manier te identificeren waarop meerdere spieren samen werkten, spiersynergieën genaamd.

Wat ze ontdekten is dat het zenuwstelsel zijn commando's voor hardlopen aanpast, en dat eerdere hardloopervaring in feite een significant verschil maakte in deze commando's, volgens studie co-auteur Vincent Chi-Kwan Cheung, Ph.D., assistent-professor aan de School of Biomedical Sciences aan de Chinese Universiteit van Hong Kong.

"Als je consequent traint, zoals voor een marathon, verbeter je niet alleen de gezondheid van het hart en het mentale uithoudingsvermogen, maar train je ook je centrale zenuwstelsel", vertelde hij aan Runner's World . "Dit komt doordat het menselijk zenuwstelsel kan leren de spieren te activeren op een manier die energetisch efficiënte vormen van hardlopen oplevert."

Spiersynergieën kunnen op verschillende manieren worden gecombineerd door het zenuwstelsel, voegde hij eraan toe. Hoe meer je rent, hoe meer combinaties je brein zal maken, waardoor je beter kunt bewegen. De deelnemers die al jaren trainden, vertoonden bijvoorbeeld meer spieractivatie en meer synergieën.

Om hiermee te spelen als trainingstactiek is meer onderzoek nodig, zei Cheung, maar als je deze kennis wilt gebruiken, is zijn advies om gewoon door te gaan.

"Het was interessant dat de spiersynergieën voor hardlopen veranderden naarmate proefpersonen werden getraind om te rennen", zei hij.

Hij voegde ook toe dat uit eerder onderzoek is gebleken dat deze synergieën toenemen met activiteiten die complexe bewegingen vereisen, zoals ballet , maar onderzoekers verwachtten niet dezelfde reactie bij hardlopen.

"Vóór het experiment verwachtten we dat de spiersynergieën constant zouden blijven door training, en ook tussen de proefpersonen met verschillende trainingservaringen," zei hij . "We waren ronduit verrast om dat soort zenuwstelselverbetering en efficiëntie te zien gebeuren."