Heb je moeite met opstaan en aan je dag te beginnen? Dan heb je misschien geen goed ochtendritueel. Door elke ochtend hetzelfde stramien te volgen, kan je je lichaam en geest trainen om beter wakker te worden, zodat je fris en monter aan je dag kan beginnen. 

Wakker worden terwijl je lichaam nog in een diepe slaap verzonken is, kan desoriënterend zijn. Je kan hoofdpijn ontwikkelen of je zelfs misselijk voelen. Dat komt omdat je lichaam niet de tijd heeft gekregen om rustig wakker te worden. Door elke ochtend hetzelfde ritueel te volgen, leert je lichaam vanzelf wanneer het tijd is om op te staan en vermijd je dat lastige, slaperige gevoel in de ochtend. 

Ontwerp een routine die voor jou werkt

Een goed ochtendritueel is een routine. Sta elke dag op hetzelfde tijdstop op. Zet je wekker om zeven uur, bijvoorbeeld, en na een tijd zal je merken dat je steeds frisser bent wanneer je wekker afgaat. Dat komt omdat jouw lichaam het ritme aanvoelt en vanzelf wakker begint te worden voor de wekker gaat. Probeer ook te slapen met lichtere gordijnen, want ochtendlicht zorgt ervoor dat je natuurlijk én uitgerust wakker wordt.

Sta meteen op wanneer je wekker is afgegaan en start je dag met een moment in de badkamer. Of je een douche neemt in de ochtend of je liever wast aan de wastafel maakt niet veel uit. Het gaat erom dat je elke dag min of meer op dezelfde manier start. 

Een goed ontbijt is de kickstart van je dag

Neem tijd voor je ontbijt. Zet een kopje goede koffie, zoals Douwe Egberts, en neem de tijd om wat te eten. Heb je ’s ochtends niet veel tijd? Maak je ontbijt dan de avond ervoor. Fijngesneden fruit met yoghurt bewaar je gemakkelijk een nachtje in de koelkast en sommige recepten met havermout vragen om een nachtje rust. 

Ga ook even zitten voor je ontbijt. Neem de tijd. Lees even de krant. Geef jezelf de tijd om goed te eten. Eten terwijl je door huis loopt op zoek naar je schoenen of je aktetas is nefast voor de spijvertering. Doe maar rustig aan dus. 

Hou de regelmaat aan

Ons lichaam functioneert goed in een routine. Je hele dag in een (los) ritme gieten kan je dus helpen. Werk een paar uur voor je pauze neemt. Strek je benen, zet een kopje senseo, neem de tijd voor je lunch en werk dan weer door. 

En ’s avonds, wanneer het werk er op zit, neem je tijd voor jezelf. Ontspanning is belangrijk. Geniet. Laad je batterijen op. Dan ben je helemaal klaar voor de volgende dag.