Als je een eigen bedrijfje hebt, helpt het enorm als je een beetje een persoonlijk tintje geeft aan de dienst die je verleent of de producten die je verkoopt. Voor het ene bedrijf is dat makkelijker te bedenken dan de ander – zo kun je voor een (online) winkel misschien minder snel iets doen, omdat je producten verkoopt die je wellicht niet zelf maakt. Maar ook hier is het makkelijker dan je denkt om het lekker persoonlijk te maken. En hoe persoonlijker jouw bedrijf is, hoe sneller mensen aangetrokken zullen zijn tot jouw producten of diensten.

 

Durf anders te zijn

Je hebt zelf als persoon natuurlijk bepaalde ideeën en inzichten. Wellicht heb je ideeën waarvan je denkt dat het wellicht niet goed past bij je bedrijf. Maar waarom experimenteer je niet eens met deze ideeën? Door juist outside of the box te denken, zal je unieke en originele dingen kunnen doen met je bedrijf. Wees niet bang en geef juist die persoonlijke tint aan dingen die je maakt of doet voor je bedrijf, zo lang het maar bij jou past.

Online shop? Maak het pakket persoonlijker

Als iemand iets bestelt in jouw webshop, kun je ervoor kiezen om het product in een doos te doen en dit op de post te doen. Maar het kan natuurlijk nog veel persoonlijker! Maak bijvoorbeeld gebruik van leuke verpakkingsdozen en doe een leuk papiertje om het product. Ook kun je jouw visitekaartje erbij doen of kun je bij grotere bestellingen een klein cadeautje in de doos doen. Door de verzenddozen zelf al leuk te maken, wordt het uitpakken van de bestelling voor de klant nog veel leuker en bovendien is de kans groter dat hij of zij nogmaals bestelt. Want zeg nou zelf, van een leuk pakketje in de post word jij ook altijd een stuk vrolijker.

Contact met klanten

Heb je veel of weinig klantcontact? Hoe meer contact je eigenlijk met je klanten hebt, hoe beter. Het is voor de klant natuurlijk erg fijn om het gevoel te hebben dat hij of zij dicht bij je staat, en voor jou is het prettig om één op één te kunnen communiceren met de mensen waar je voor werkt. Probeer dus om zo veel mogelijk in nauw contact te blijven met de klant. Zo verbeter je jezelf en kun je directe input krijgen die je in het bedrijf kunt stoppen, wat jou alleen maar een betere ondernemer zal maken. En uiteindelijk is dat natuurlijk het doel.